domingo, 12 de marzo de 2017

Mineria, banca i ferrocarril

La mineria

La manca de capìtals va fer que la major part de les mines espanyoles s'atorgassin a companyes estrangeres.
L'escassa demanda interior va fer que la major part del mineral s'exportàs.
La mineria espanyola va ser font de matèria primera per a la industrialització de tercers països, la indústria espanyola a penes va poder absorbir una part del mineral.


La banca i les finances

En el s. XIX va aparèixer el modern sistema financer capitalista:

- Un banc públic oficial: el Banc d'Espanya, amb el monopoli de la gestió del deute públic i l'emissió de moneda
- Una única moneda: la pesseta
- Bancs privats com el Banc de Santander, Banc de Barcelona, Banc de Bilbao, Banc de Vizcaya
- La borsa de Madrid, que afavorí l'aparició de societats anònimes


El ferrocarril


L'Estat va impulsar la construcció de ferrocarrils, però la poca quantitat de passatgers i mercaderies va provocar la fallida de moltes companyies ferroviàries.

Problemes:
  • Una estructura radial de la xarxa que no afavoria la connexió entre els diferents centres industrials ni la integració del mercat.
  • Un ample de via diferent de l'europeu, cosa que encaria el transport.
  • La difícil orografia del país.
  • La supressió de l'aranzel a la importació de material ferroviari (raïls, locomotores, vagons) perjudicà la indústria siderúrgica i metal·lúrgica espanyola.

No hay comentarios:

Publicar un comentario